Thursday, November 18, 2010

بستنی سنتی

دیروز بستنی سنتی درست کردیم. خیلی عالی شد و حسابی از خوردنش لذت بردیم.
شاید برای شما هموطنان که هر لحظه که اراده کنید میتونید از کنار خیابون بخرین زیاد خبر مهیجی نباشه ولی برای ما ندید بدیدهای دور از وطن که دستمون به این چیزها نمیرسه خیلی اتفاق هیجان انگیزیه که آدم بتونه تو خونه خودش فالوده بستنی درست کنه.
بخاطر اینکه دوستان خیلی استقبال کردن بهشون قول دادم که دستورش رو اینجا بذارم.

اول از همه اگه دستگاه بستنی ساز دارین که کارتون خیلی راحته ولی اگه ندارین زیاد غصه نخورین. گرچه اگه ندارین بهتون توصیه میکنم بخرین بخصوص اگه که رژیم غذایی خاصی دارین درست کردن بستنی که میتونید بخورین و مطابق رژیم غذاییتونه خیلی مفیده .مثل کسانی که . قند یا چربی خون بالایی دارن و نمیتونن بستنی های معمولی رو بخورن . دستگاه پیچیده و گرونی نیست. یک ظرفه که از قبلش تو فریزر میگذارین تا یخ بزنه و بالاش هم یک همزن وصل میشه که محتویات رو بهم میزنه در حالیکه ظرف محتویات رو سرد نگه میداره.
اگر این دستگاه رو ندارین باید یک کاسه فلزی رو تو فریزر سرد کنید برای چند ساعت و توی یک کاسه بزرگتر یخ و نمک بریزید و این کاسه رو توی اون یکی قرار بدین که در حین اینکه مواد بستنی رو بهم میزنید سرد باقی بمونه.

بستنی زعفرانی:
شیر تبخیر شده در دمای یخچال (evaporated milk) : نیم لیتر
توجه کنید که این شیر تبخیر شده در قسمت شیرهای لانگ لایف در سوپر مارکتها هست و با شیر عسلی فرق داره.
شکر یا خاکه قند: 2/3 پیمانه (caster sugar)
گلاب
زعفران آب کرده
پسته خام که نیم کوب شده باشه
زرده تخم مرغ: 4 تا
زرده تخم مرغ ها رو با شکر مخلوط کرده و با همزن میزنیم. توجه کنید که فوت و فن بستنی خوب در مقدار زدن تخم مرغ است که به بستنی حالت کشسانی میده. باید تا جایی بزنیم که مخلوط زرده تخم مرغ و شکر پف کرده و سفید بشه.
بعدش کمی زعفران آب کرده و گلاب میریزیم
اگه گلاب نتونستین پیدا کنید در قسمت وسایل کیک پزی در سوپر مارکتها قسمتی که اسانسها هستن میتونید اسانسش رو بگیرین. (rosewater essence)
مقدار زعفران و گلاب بسته به سلیقه خودتون و کیفیت گلاب و زعفرانتون متفاوته .
و سپس شیر رو اضافه کرده و هم میزنیم و بعدش پسته رو اضافه میکنیم.
و همچنان که ظرف در دمای پایین هست به آرامی بهم میزنیم به مدت نیم ساعت (اگر بستنی ساز دارین در این مرحله محتویات رو به ظرف بستنی ساز منتقل کنید و بذارین نیمساعت کار کنه) و سپس در ظرف دردار میریزیم و در فریز چند ساعت قرار میدهیم که خودش رو بگیره.
اگر خواستین میتونید مقداری خامه رو توی ظرف کم گود ریخته و فریز کنید و سپس در هنگام مرحله نهایی هم زدن به بستنی اضافه کنید که بستنی تیکه های خامه ای داشته باشه.
اگر شیر تبخیر شده در دسترس نبود میتوان 250 گرم خامه رو با 250 گرم شیر جایگزین کرد و به همان ترتیب بالا بستنی رو درست کرد.

فالوده:
نودل برنج رو خورد کرده و با آب کم بپزید و بذارین خنک بشه. سپس مقداری شهد نیمه غلیظ و گلاب به آن اضافه کرده و در بخچال چند ساعتی میگذاریم خنک بشه و سپس با آبلیمو و بستنی سنتی میزنیم تو رگ :))

در هنگام خوردن لطفا یادی هم از من بکنید و بر روح پرفتوحم صلوات بفرستین :))

3 comments:

mbz said...

عاليه عالي/من عاشق بتني هستم باور كنيد اگر يك روز بستني نخورم اينگار انروز بدون مزه گذشته/چند ماه گذشته ايندر زياده روي كردم كه چربيم رفت بالا مخصوصا بستني سنتي پرخامه /
خلاصه الان يك مدت كمتر بستني مي خورم سعي مي كنم هفته اي يكبار بيشتر نشه/دست شما درد نكنه كه دستور درست كردن بستي و فالوده را نوشتيد
هميشه شاد و خندان باشيد. .

شيرين said...

كدبانو گريت رو به رخ ما ميكشي؟
برات يك دستور قرمه سيزي ميذارم تا كم بياري.
امضاء: شيرين حسود هرگز نياسود.

رضا said...

ممنونم از دستور بستنیت حتما امتحانش می کنم