Wednesday, January 18, 2012

میم مثل مادر و گاف مثل گلشیفته


خداییش از صب تا حالا هی دارم با خودم کلنجار میرم که با قضیه روشنفکری برخورد کنم و از دیدن پیکره بی جان و رمق گلشیفته بر مجله فیگارو احساس خرسندی بهم دست بده. خوب نمیشه لامصب! یه چیزایی هست که با هیچ چاشنیی در فرهنگ ما خورده نمیشه. چکارش کنم؟ حالا شما اسم منو بذارین امل و عقب مونده.
هر چی به عکس نیگاه میکنم و هر چی به خطوط پایینی عکس خیره میشم که گلشیفته دلیل این عکس رو زیر عکسش نوشته:
"برای بیان آزادی و اعتراض به سانسور در ایران است!...این تصویر فریادی است در برابر یک جامعه پر از خشونت، نژادپرستی، تبعیض جنسی، آزار جنسی و ریاکاری است!...

کمتر قانع میشم که اصلا این عکس اصلا ربطی به کامنت عکس داره.
یک نگاه نافذ و معصوم و یک بدن برهنه که ناشیانه سعی کرده قسمتهای حیاتی رو بپوشونه.
منو یاد دهه هفتاد و هیپیگری و شکستن تابوهای اجتماعی میندازه که آخرم گندش دراومد و اون نسل فهمیدن همچین بدم نیس که یه چهارچوبی توی جامعه وجود داشته باشه که همه بهش وفادارن.
اصلا بیاین صادقانه فکر کنیم که پدیده لباس پوشیدن که به دست بشر اختراع شده امری پسندیده است یا نکوهیده؟
اگه پسندیده است پس چرا هر کی از مادرش قهر میکنه لباسشو درمیاره و از خودش عکس برهنه در میکنه؟
و اگر نکوهیده است اصلا چه لزومی داره که این آدمایی که به این نکوهش باور دارن در حالت عادی لباس تنشون کنن؟ خوب همه رو بکن و بریز دیگه. اصلا چرا ما اینهمه بابت صنعت مد و نساجی هزینه میکنیم/
اصلا از این حرکت انقلابی لباس کنی چه دردی از اون مشکل دوا میکنه؟ البته در اینکه یک حرکت نمادینه که باعث شعف آقایونه شکی نیست و حداقل خوبیش اینه که این حرکت انقلابی به کسی صدمه نمیزنه . ولی خداییش من ربط باز شدن دکمه های پیرهن خانم فراهانی و باز شدن فضای اختناق امیز سینمای ایرانی رو اصلا نمیفهمم. یعنی الان آقای سلحشور که سابقا زنان بزرگ سینمای ایران رو
فاحشه خونده با دیدن این عکس برآشفته میشه و میره کوه طور و از کارش توبه میکنه؟
و یا فردا به انجی جون میگه بیاد برای سایر جامعه نسوان سینمای ایران یک دوره "نیود مدلینگ" بذاره که بهتر جلوی دوربین ژست بگیرن؟
آخه عزیز من خانم من میخوای لخت شی خوب بشو دیگه چرا لنگ جامعه فلک زده ایرانو وسط میکشی؟ اون بدبختا با چنگ و دندون دارن ثابت میکنن که لیاقتی فرای ذهن بیمار ظاهر بین آخوندیسم دارن که زنها رو از 7 تا کفن هم اسکن میکنه . اونوقت تو میای با این حرکت انقلابی حرف آقای مفخم سلحشور رو دال بر اینکه هنرپیشه های زن ایرانی دنبال فضایی برای لخت شدن میگردن ثابت میکنی؟
جان من عزیز من باور کن قابلیت های قویتری برای دفاع از آزادی زنان کشورت داری و در برابر اون تواناییها بدن لاغر و نحیفت اصلا به چشم هم نمیاد. اصلا ما چرا اینجوری شدیم؟ یه نگاه برگردین به تاریخ اعتراضات مدنی بندازین. ببینید اونایی که موفق بودن چطوری مبارزه کردن.
فکر کنید شیرزنی مثل رزا پارکس اون روز که راننده اتوبوس میخواست مجبورش کنه که بایسته و جاس رو به یک سفیدپوست بده . بجای اینکه بر حرفش تاکید کنه و بشینه سرجاش بلند شده بود و لباسشو درآورده بود که اعتراض کنه. واقعا باعث شروع اون انقلاب عظیم میشد؟
فکر کنید دکتر ... (متاسفانه اسم این خانم دکتر رو یادم رفته. از دکترهایی است که با ورلد ویژن همکاری داره و من افتخار حضور در یکی از جلسه هاش رو داشتم) بجای اینکه قست اعظم عمرش رو از استرالیا بره و در آفریقا زندگی کنه و بیمارستان بسازه و پرستار . تربیت کنه و مردم رو درمان کنه در اعتراض به وضعیت نامطلوب بهداشت جهانی استریپ تیز میکرد. واقع این حرکت نمادین انقلابی دردی از مزدم آفریقا درمان میکرد؟ .
فکر کنید گاندی در اعتراض به سیاستهای استعماری انگلیس کشف حجاب مبکرد و اون ملافه رو از دورش در میاورد. واقعا چقدر انگلیسیا گوششون بدهکار حرفاش میشد؟
اصلا چرا راه دور بریم. اصلا چند نفر از شما "طاهره قره العین" رو میشناسن؟ نشناختین؟ خوب یکم فکر کنید. برین سرچ کنید. شعر" گر به تو افتدم نظر چهره به چهره رو به رو " رو شنیدین؟ حالا اشناتر شد نه؟ بله خانم قره العین یکی از شجاعترین و سخنورترین زنان تاریخ قاجاره که اشعار انقلابیش بیشتر از خودش معروفه. این خانم جسورانه به دین بهاییت دراومد و در مقابل جمع کثیری روسری از سر برداشت و سخنرانی کرد در باب بهاییت. و ناصرالدین شاه هم که دل خوشی ازش نداشت همین رو بهانه کرد و به جرم اغتشاش در افکار عمومی جامعه خاکسارش کردن به طرز فجعی. زنده زنده در آهک چالش کردن.
براتون عجیب نیست که این خانم شعرش معروفتر از خودشه؟ ممکنه خیلیا داستان شجاعت و جسارتش و کشف حجابش رو نشنیده باشن ولی قطعا شعرش رو شنیدن. به نظرتون همین ثابت نمیکنه که در زندگی حرکتهایی هست که بسیار تاثیرگذارترند تا این حرکات نمادین کشف حجاب و کشف لباس؟ و اگر کسی واقعا اهل تغییره بهتره از جوهر جسارتش در این مسیرهای ماندگار مایه بذاره که قدمی مردم جامعه اش رو جلو ببره؟ بخصوص برای جوامع سنتی و "ریجید" ی مثل جامعه ما که تغییرات شانس کمی برای بروز دارن مگر در دراز مدت و مگر با زیربناسازی و کار فرهنگی.
اگر خانم فراهانی حال کرده بره عکس نیود از خودش بندازه این نظر و زندگی شخصی خودشه ولی جان من عادل باشین. آخه این لنگ آزادی تا کی وسط سفره نون این هنرمندان و سیاستمداران دلسوخته باید ولو باشه؟
خوب خانوم جون با بدنت حال کردی دمت گرم . ازت عکس رو جلد ساختن چون جالبه که یک هنرپیشه فراری زن ایرانی بیاد جلو دوربین لخت شه بازم دمت گرم. گرچه اگه این عنوان رو یدک نمیکشیدی عمرا مجله ای مثل فیگارو میومد ازت عکس رو جلد میساخت. بازم نون همین اختناق رو میخوری دمت گرم. ولی تو رو خدا دیگه نقش آدمای فرهیخته و روشنفکر و انقلابی رو واسه ما بازی نکن. در اینکه هنر پیشه خوبی هستی و هر نقشی رو بلدی بازی کنی ما شک نداریم ولی سر جدت از صدقه سر اختناق ایران نون نخور. باور کن اون تو خیلی از آدما باید تاوان جسارت تو رو بدن. بذار از راه فرهنگیش زیرسازی کنن. با چنگ و دندون دارن سعی میکنن خشت های شعور رو به زیربنای پیکر این جامعه درب و داغون وصله کنن.
. هر جسارت و تابو شکنیی لزوما کار مثبتی نیست.

17 comments:

Marjan said...

Jana Sokhan az zabane ma migooye !!

That is so true, Asal, Very well said, and I can;t agree with you more, Apparently I am az OMMOl az you !

Shahram said...

This Is ridiculous ! It's obvious that you have no sense of Art and definitely unaware of world photography. What you idiots call "Naked magazine shoot" is a piece of art. It wouldn't bother you if it was a nude pitcure from a male actor. Shame on you "JAMAATE BIKAR".

Anonymous said...

man koli ba karesh hal kardam, va be onvane yek zane Irani behesh eftekhar mikonam, shoma be jaye inke lenge pashe koora ro begiri agar mitooni yek harekate mosbat bokon dar jahate behbood vaziat feli, Nasrine sotoodeh in hame vaghte too zendane, in hame jaro janjal nakardim ke baraye in aks rah oftadeh, in hame adam bi gonah daran edam mishan, aslan bara hich kas mohem nist, in hame ekhtelas shodeh ...... Golshifteh too Iran bozorg shodeh va madrese rafteh, hamin zibayi aks ro 2 bara bar mikoneh

Anonymous said...

asal jan jomlayeh akhar kholasayeh kalam bood.

Anonymous said...

Asal jan, in khanoom donable kargardan baraye filme badish migarde va ye market gheir az Iran. shoma chera rabtesh midid be ghazie Iran,.... MZ

Anonymous said...

تصمیم رهاورد فراهانی، که او را با نام گلشیفته می‌شناسیم، برای شرکت در کار گروهی که مجله‌ی فیگارو از تعدادی از بازیگران جوان خواسته است یا بازی‌اش در آنونس جشنواره‌ی سزار تنها و تنها به خود او مربوط است و در شرایطی عادی نه تشویق دارد نه تقبیح که کار خاصی نیست و حتا هنجارشکنی هم در کار نیست او بازیگری جهانی ست و اکنون شهروند فرانسه است این کار مطابق با معیارهای آنجا، حداقل چند دهه است، که عملی هنجارشکن و انقلابی و رادیکال هم محسوب نمی‌شود و کاملا عادی ست. اما چیزی که به کار گل‌شیفته فراهانی وجهی تازه می‌دهد ایرانی الاصل بودن اوست و ایران اکنون کشوری است که ریاکاری در آن حرف اول و آخر را می‌زند.
تقدس‌گرایی و ریاکاری دوروی یک سکه اند. یعنی هر گاه چیزی در جامعه مقدس می‌شود و شمشیر حاکم شرع حافظ آن، ریاکاری و دورویی هم در آن جامعه نهادینه می‌شود. بی‌دلیل نیست که حافظ می‌گوید:

می خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب
چون نیک بنگری همه تزویر می‌کنند. حافظ

بسیاری از دختران ایرانی آرزو می‌کنند جای گل‌شیفته باشند و آنان که به او حمله می‌کنند بیش از دیگران در ضمیرناخودآگاه‌شان علاقه‌ دارند جای او باشند. تجربه به من نشان داده است کسانی که خشمگینانه نسبت به چیزی واکنش تعصب‌وار دارند چیزی سرکوب شده در جان‌شان عذاب‌شان می‌دهد. در جامعه‌ی آزاد که شما می‌توانید آن‌چه می‌خواهید باشید و چیزی در درون‌تان سرکوب نمی‌شود واکنش‌ها عادی‌تر و طبیعی‌تر است.
ما امروز نمی‌توانیم از افکار عمومی در ایران صحبت کنیم زیرا امکان ابراز عمومی افکار وجود ندارد تا ما از افکار عمومی ایرانیان صحبت کنیم. برای مثال جامعه‌ی ایرانی در خارج از ایران به هیچ‌وجه با «حجاب» تداعی نمی‌شود و این وضع کم و بیش در جامعه داخل ایران هم صدق می‌کند. اگر آزادی پوشش برای زنان در ایران وجود داشته باشد بی‌شک برخی از خانم‌ها ترجیح می‌دهند با «حجاب» باقی بمانند اما بخش دیگری ترجیح می‌دهند پوشش متفاوتی داشته باشند و پس از مدتی این موضوع کاملا شخصی تلقی می‌شود و داشتن یا نداشتن‌اش کسی را عذاب نمی‌دهد.
گل‌شیفته‌ فراهانی قبل از این که «ایرانی» یا «زن» باشد، «دختر» و «همسر» کسی یا حتا «بازی‌گر» و «هنرمند» باشد «انسان» است انسانی که باید فارغ از تمام این نقش‌ها خودش باشد و این حق را داشته باشد که در مورد خودش و جسم و روح و روان خودش تصمیم بگیرد. ما حق داریم از این کار او خوش‌مان بیاید یا بدمان بیاید اما حق نداریم از او بخواهیم آن‌گونه عمل کند که ما می‌خواهیم. چیزی که ما می‌توانیم مترقیانه بخواهیم این است که انسان‌ها ریاکاری نکنند و همان باشند که هستند نه آن‌گونه که قدرت‌های حاکم یا سنت‌ها یا بازار و قدرت‌های مالی از آنان می‌خواهند انسان باید از شی‌واره‌گی رهایی پیدا کند و به خویشتن خویش بازگردد و به این بیگانه‌گی تاریخی خاتمه داده شود.
گل‌شیفته فراهانی نه فرشته است نه شیطان، نه قهرمان است نه خبیث و ضدقهرمان او زنی ۲۹ ساله است با سابقه‌ی درخشانی در بازی‌گری و اکنون ایرانی‌تباری ست با کارنامه‌یی جهانی و ایرانیان اگر آزادی را می‌خواهند باید آن را به تمامی بخواهند هیچ کار نیمه نصفه‌یی به مقصد نمی‌رسد.
متاسفانه فشارهای وارده به مادرش فهیمه رحیم‌نیا و پدرش بهزاد فراهانی موجب می‌شود این عکس را فتوشاپی بنامند و مجله‌ی فیگارو عکس را حذف کند و این نشان می‌دهد ایرانی بودن چون بختکی بر سر ایرانیان افتاده است و هر کجای دنیا هم که بروند از آن خلاصی ندارند.
خبرهایی که امروز از ایران می‌شنویم این است که حکم اعدام سعید ملک‌پور تایید شده است. پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی بازداشت می‌شوند و محدودیت‌ها روزبه‌روز برای زنان و مردان بیشتر می‌شود و در خارج از ایران هم این محدودیت‌ها ادامه دارد.
وقتی به سینما می‌رویم و «درباره‌ی الی» را تماشا می‌کنیم از گلشیفته فراهانی که نقش سپیده را بازی می‌کند انتظار داریم راست بگویید اما در جهان واقعی می‌خواهیم بنا بر این مصلحت یا آن مصلحت دروغ بگوید و خودش نباشد. آنچه فتوشاپی و تقلبی است گلشیفته‌ی دوازده ساله در «درخت گلابی ست» که در خانه مجبور است روسری و مقنعه به سر کند گلشیفته‌ی فیگارو همان گلشیفته‌ی حقیقی است که باید باشد بدون اجبار و زور قدرت‌هایی که فراسوی مرزهای هم می‌توانند قدرت خود را اعمال کنند.
برای ساختن ایرانی آزاد باید اندیشه‌ی خود را از غبار و زنگار قرن‌ها بزداییم و و دست از قضاوت مدام و خوب و بد کردن آدم‌ها برداریم و سعی نکنیم هنجارهای خودمان را هنجارهای ملی و فرهنگی و حتا دینی بنامیم و یاد بگیریم تنها در جامعه‌یی آزاد می‌توان از هنجار صحبت کرد که جامعه‌ی دیکتاتوری زده آنچنان معوج است که هنجار و ناهنجارِ ارزش و ضدارزش، در آن جای عوض می‌کنند. وقتی آزادی نباشد هیچ چیز ارزشی ارزشمند نیست و هر هنجاری ناهنجاری ست.

کولی said...

بچه ها از نظرهای همتون ممنونم. هر کدوم از نظرها یه گوشه از واقعیت فرهنگی که باهاش بزرگ شدیم و یا به امانت گرفتیم در دیار غربت رو به تصویر کشیده. من در صدد این نیستم که نظرم رو اثبات کنم و یا نظر کسی رو نفی کنم. اینها مجموعه ای از نظرهایی است که بین جامعه ایرانی وجود داره ( که این جامعه انترنتی تازه جزو لایه بافرهنگتر جامعه هستن). اگه به نظر اون دسته از دوستانی که ذهنی بازتر از من دارن نظرات من رگ و ریشه دگماتیزم داره میتونن از همین مشت، خروار جامعه ایرانی رو درنظر بگیرن و احتمال تاثیر مثبت این تابوشکنی رو در جامعه بررسی کنن. عرض ارادت به همه دوستان

افسانه said...

سلام، به نظر منم از نگاه روشنفکریش! خوب آزاده اختیار بدن خودشو داره، به خودش مربوطه، ولی خوب اینکه این عریانی را مثلاَ نوعی اعتراض از جانب ایرانی ها بشه درنظر گرفت، قبول ندارم، گلشیفته در این مورد فقط میتونه از طرف و درباره خودش مسئول باشه

Mandana said...

khaili khoob neveshti, kalamet ham rooshan hast ham ghavi, vali man hanooz fekr mikonam, dalili barai shologh kardan va bozorg kardanesh vojood nadareh, angizash har chi bood be khodesh marbooteh. janjal rah andakhtan sar in mozo faghat ahdaf mostabedin va ekhtenagh-garan ra bishtar va behtar tahaghogh mideh.

Pouria said...

با شما موافقم، متاسفانه در مملکت ما همه چیز یا سیاه است و یا بیش از حد سفید.اما امروز تشنه ی اعتدالیم، همواره از دو دسته آسیب دیدیم، سنت گرایان متحجر و سلسله ی منور الفکری میرزا ملکم خانی

هر تابویی برای شکستن و هر چارچوبی برای ویران کردن نیست

Fazu said...

az hezbe khaanevaadeh.
salaam.
baa taghdir az nevisandeye baalaatarin!

iin "sonnate motehajjer" goftan avaz mishe agar bebinim ke dar iran 3 sonnat e movaazi nah ke pichided be ham daarim:

aval az ghadin, sonnate aabaadi ye irani az deh taa shahr.

dovwom sonnate mazhabi az shahr taa deh taa payetakht, sonnate mazhabi baa hameye khososiyaate navaahiye mokhtalef va khaaste hukumat mazhabe markazi.

sevwom sonnate hamraahe MODERNIZATION ke be esmi az modernity dar iran ke umam az Tehran va ghablan az paytakhte modernity, ABAADAN be iran jaari shod.

motehajjer une ke az vasaa'ele modern be naf' bashar estefaade nakone. Motehajjer un eghtesaadiye ke baraaye baghaash majbure sanaaye' aaludeh konande raa bishtar konan.

Dar Iran yek sonnat nadaarim. dar urupaa yek sonnat moshtarak ke nazdik be sonnate zed e elme church mirafte bude ke har jur modernisation naabudash mikard. albatte hanuz ham hamun sonnat haafeze sudjuuyi va tabaghaate dictator hast, baa abzaare kaamelan modern va aalude!

dar iran har 3jur sonnat modernize shode and:
sonnate dahaat baa bargh va jaade aasfaalte. aabiyaariye ghatre ii mikonam, Nissane gaavi mirunan, sare jaade dakkeh, maghaazeh, paasaazh va shopping centre misaazan. darskhonde haa az hameye navaahi jam' shodand dar shahr haa va be che baayademaan kard mipardaazand.

sonnate mazhab dar ovje ghodrat, galaaviz baa sheytaane bozorh, baa mansabi velaayii,,,,, hamaan man kono movlaa ye ghadir....
hame jaa haazeran. masjedhaa va emaamzaade haa ra mesle makkeh gostaresh midan. az harchi vasileye modern betunan dar daakhel estefaade mikonan.

sonnate modern dar iran che karde?
vaared kardane mafhufe INDIVIDUAL be iran. yeki daigar ham mafhume SOCIALISM.
in vasat sonnate modern jaayii baraaye mafhume khaanevaade baaz nakarde. KHaanevaadeye gharbi ham zire hamaan feshaare saahebaane san'ate alude hastand.

In forsate jadide IRAN va hameye khaanevaade haaye jaahan ast.

dar in forsat:
in khaanum lokht aks e umumi migirad. Aayaa khaanevaadeh ash khosh haaland? khob shaadishun mobaarak.

sinemaaye ekhtenaagh iran, jaayezeye beynolmelaly migireh? mobaarake.

movlaaye faghihaan madadi, Irani hame kaar mitune bekone. Behtarinesh zendegiye baa andaazeh va kherdmadaane ast jahaan in zendegi raa laazem daarad. In andaaze dar zendegiye khaanevaade bargharaare. KHAANEVAADE nehtarin me'yaar.Pish be suye ta'sise hezbe KHAANEVAADEH.

Fazu said...

az hezbe khaanevaadeh.
salaam.
baa taghdir az nevisandeye baalaatarin!

iin "sonnate motehajjer" goftan avaz mishe agar bebinim ke dar iran 3 sonnat e movaazi nah ke pichided be ham daarim:

aval az ghadin, sonnate aabaadi ye irani az deh taa shahr.

dovwom sonnate mazhabi az shahr taa deh taa payetakht, sonnate mazhabi baa hameye khososiyaate navaahiye mokhtalef va khaaste hukumat mazhabe markazi.

sevwom sonnate hamraahe MODERNIZATION ke be esmi az modernity dar iran ke umam az Tehran va ghablan az paytakhte modernity, ABAADAN be iran jaari shod.

motehajjer une ke az vasaa'ele modern be naf' bashar estefaade nakone. Motehajjer un eghtesaadiye ke baraaye baghaash majbure sanaaye' aaludeh konande raa bishtar konan.

Dar Iran yek sonnat nadaarim. dar urupaa yek sonnat moshtarak ke nazdik be sonnate zed e elme church mirafte bude ke har jur modernisation naabudash mikard. albatte hanuz ham hamun sonnat haafeze sudjuuyi va tabaghaate dictator hast, baa abzaare kaamelan modern va aalude!

dar iran har 3jur sonnat modernize shode and:
sonnate dahaat baa bargh va jaade aasfaalte. aabiyaariye ghatre ii mikonam, Nissane gaavi mirunan, sare jaade dakkeh, maghaazeh, paasaazh va shopping centre misaazan. darskhonde haa az hameye navaahi jam' shodand dar shahr haa va be che baayademaan kard mipardaazand.

sonnate mazhab dar ovje ghodrat, galaaviz baa sheytaane bozorh, baa mansabi velaayii,,,,, hamaan man kono movlaa ye ghadir....
hame jaa haazeran. masjedhaa va emaamzaade haa ra mesle makkeh gostaresh midan. az harchi vasileye modern betunan dar daakhel estefaade mikonan.

sonnate modern dar iran che karde?
vaared kardane mafhufe INDIVIDUAL be iran. yeki daigar ham mafhume SOCIALISM.
in vasat sonnate modern jaayii baraaye mafhume khaanevaade baaz nakarde. KHaanevaadeye gharbi ham zire hamaan feshaare saahebaane san'ate alude hastand.

In forsate jadide IRAN va hameye khaanevaade haaye jaahan ast.

dar in forsat:
in khaanum lokht aks e umumi migirad. Aayaa khaanevaadeh ash khosh haaland? khob shaadishun mobaarak.

sinemaaye ekhtenaagh iran, jaayezeye beynolmelaly migireh? mobaarake.

movlaaye faghihaan madadi, Irani hame kaar mitune bekone. Behtarinesh zendegiye baa andaazeh va kherdmadaane ast jahaan in zendegi raa laazem daarad. In andaaze dar zendegiye khaanevaade bargharaare. KHAANEVAADE nehtarin me'yaar.Pish be suye ta'sise hezbe KHAANEVAADEH.

Fazu said...

az hezbe khaanevaadeh.
salaam.
baa taghdir az nevisandeye baalaatarin!

iin "sonnate motehajjer" goftan avaz mishe agar bebinim ke dar iran 3 sonnat e movaazi nah ke pichided be ham daarim:

aval az ghadin, sonnate aabaadi ye irani az deh taa shahr.

dovwom sonnate mazhabi az shahr taa deh taa payetakht, sonnate mazhabi baa hameye khososiyaate navaahiye mokhtalef va khaaste hukumat mazhabe markazi.

sevwom sonnate hamraahe MODERNIZATION ke be esmi az modernity dar iran ke umam az Tehran va ghablan az paytakhte modernity, ABAADAN be iran jaari shod.

motehajjer une ke az vasaa'ele modern be naf' bashar estefaade nakone. Motehajjer un eghtesaadiye ke baraaye baghaash majbure sanaaye' aaludeh konande raa bishtar konan.

Dar Iran yek sonnat nadaarim. dar urupaa yek sonnat moshtarak ke nazdik be sonnate zed e elme church mirafte bude ke har jur modernisation naabudash mikard. albatte hanuz ham hamun sonnat haafeze sudjuuyi va tabaghaate dictator hast, baa abzaare kaamelan modern va aalude!

dar iran har 3jur sonnat modernize shode and:
sonnate dahaat baa bargh va jaade aasfaalte. aabiyaariye ghatre ii mikonam, Nissane gaavi mirunan, sare jaade dakkeh, maghaazeh, paasaazh va shopping centre misaazan. darskhonde haa az hameye navaahi jam' shodand dar shahr haa va be che baayademaan kard mipardaazand.

sonnate mazhab dar ovje ghodrat, galaaviz baa sheytaane bozorh, baa mansabi velaayii,,,,, hamaan man kono movlaa ye ghadir....
hame jaa haazeran. masjedhaa va emaamzaade haa ra mesle makkeh gostaresh midan. az harchi vasileye modern betunan dar daakhel estefaade mikonan.

sonnate modern dar iran che karde?
vaared kardane mafhufe INDIVIDUAL be iran. yeki daigar ham mafhume SOCIALISM.
in vasat sonnate modern jaayii baraaye mafhume khaanevaade baaz nakarde. KHaanevaadeye gharbi ham zire hamaan feshaare saahebaane san'ate alude hastand.

In forsate jadide IRAN va hameye khaanevaade haaye jaahan ast.

dar in forsat:
in khaanum lokht aks e umumi migirad. Aayaa khaanevaadeh ash khosh haaland? khob shaadishun mobaarak.

sinemaaye ekhtenaagh iran, jaayezeye beynolmelaly migireh? mobaarake.

movlaaye faghihaan madadi, Irani hame kaar mitune bekone. Behtarinesh zendegiye baa andaazeh va kherdmadaane ast jahaan in zendegi raa laazem daarad. In andaaze dar zendegiye khaanevaade bargharaare. KHAANEVAADE nehtarin me'yaar.Pish be suye ta'sise hezbe KHAANEVAADEH.

Anonymous said...

http://www.radiofarda.com/content/f3_marofi_letter_to_golshifteh_farahani_madam_figaro_clip_nude/24457929.html

کولی said...

اقا یا خانم فازو لطفا فارسی تایپ کنید هر چه سعی کردم چیزی از متنتون دستگیرم نشد.

B Sina said...

وبلاگر کولی، که به گفته خود در گذشته دچار خود سانسوری شده بودید، فکر کردم بد نیست که به عنوان خواننده ای که برای اولین بار به این وبلاگ سرزدم بگویم که در نوشته تان شدیدا دچار "دیگران سانسوری شده اید" امیدوارم که در این مورد فکر کنید، و به بَه بَه و چهچه طرفداران وبلاگ تان دل نبدید. چند اظهار نظر به نکات مختلف پرداختند، موردی که به آن اشاره نشد این بود که: شما گفتید کار خانم گاف باعث میشه که حرف آقای فلانی ثابت بشه، و بسیاری تاوان این حرکت رو باید در ایران بدهند. این جاست که به دیگران می گویید که برای این که گزَک به دست بدخواهان ندهید این کار وآن کار را نکنید وفکر نمی کنید که این استدلال نه تنهاآبکی است بلکه بسیار مشوق منفعل بودن و نگاه به دهن دیگران کردن است. ایام بخیر

کولی said...

آقای سینا اگه کامنتها رو بخونید میبینید که بینشون نظرات موافق و مخالف هست و نظرات یک دست نیست که دل به کسی ببندم.
نظر شما هم بین بقیه نظرها محترم. به نظر من کارهایی که ما در راه موفقیتهای شغلیمون انجام میدیم کاملا متفاوته با کارها که برای حرکتهای بشردوستانه و اصلاحاتی انجام میدیم . اصل حرف من اینه که این کار خانم گل شیفته در راستای پیشرفتهای کاری است و نه اصلاحات اجتماعی در ایران و این دو رو نباید با کامنتی که در زیر عکسش گذاشته بود قاطی میکرد. چون زبان اصلاحات در جامعه سنتی و ریجید کاملا متفاوت است و این روشها نه تنها کمکی نمیکند بلکه نتیجه کالا عکس میدهد و رشته های ریسیده شده را هم پنبه میکند. اگر شما این نظر رو دیگر سانسوری میدانید این نظر شخصی شماست و در جای خود محترم.